.

Ivan Jacobsson föddes och växte upp i Landskrona. Efter skoltiden utbildade han sig till modellsnickare på Öresundsvarvet. Han genomgick Konstfackskolan 1946-50. Direkt efter skolan utförde han på uppdrag av Statens konstråd ett mycket stort skulpterat trägaller till Posthuset i Eskilstuna. Han fortsatte sin utbildning på Konsthögskolan, avd skulptur, 1953-58. Hans arbeten där väckte stort intresse och han fick tidigt uppdrag för det offentliga rummet.

Professor Erik Lundberg engagerade honom vid flera kyrkorestaureringar och deras samarbete pågick under en tioårsperiod. Särskilt bör nämnas St Lars kyrka i Linköping med den stora absidväggen i marmor samt Söderala kyrka i Hälsingland med en absidvägg i delvis förgylld trärelief.

Till Luleå badhus utförde Ivan trägaller och två väggar med egentillverkade saltglaserade stengodsplattor.

Hans monumentala träskulpturer fick ofta förgyllda detaljer för att fånga ljuset. Så var fallet med sfärisk harmoni, ett mångfasetterat verk i Roslagsskolan, Norrtälje och Ikaros, en fristående skulptur i Jakobsbergsskolan, Järfälla.

Han arbetade även med robusta material som t ex tegelreliefer i höghusentréer i Bredäng och marmorreliefer i Handelsbankens kontor vid Götgatan i Stockholm.

Hans mångsidighet och humor visade sig i lekskulpturen Alfalek till en skolgård i Magelungen och i Regatta en skulptur i kopparplåt till en skolgård i Västervik. Ivan blev en för allmänheten okänd konstnär. Tiden räckte inte till för att marknadsföra sig med en separatutställning. De många beställningarna från staten, landstingen och kommunerna fyllde hans agenda.Ivan Jacobssons sista uppdrag var vid elevbostäderna på Tomteboda blindinstitut där han arbetade med taktila former och ytor. Vid 60 års ålder drabbades han av en stroke vilket innebar nedsatt arbetsförmåga.

Ivans formspråk påverkades inte av konstnärliga trender. Hans mycket personliga uttryck hade släktskap med den primitiva konsten och utförandet var kraftfullt och tidlöst.

Bengt Ågren